Jaarverslag

Algemeen
Het afgelopen jaar, was het zesentwintigste in het bestaan van de Postactieven Haaglanden. En voor het tweede opeenvolgende jaar werd het het jaar van Covid-19.

De website was het gehele jaar on line met info met name omtrent geplande activiteiten . Later helaas met berichtgeving over het weer moeten cancelen. De site voldeed in elk geval duidelijk aan een informatiebehoefte. Denk hierbij ook aan de ledenmutaties.

Ledenbestand
In 2021 moesten we als gevolg van overlijden afscheid nemen van 8 leden. Op 5 februari van Frans Schouman, op 25 april van Jack Vaes, van Peter Wagemans op 13 juni, van Frans Boermans op 15 juni, van Wim Secreve op 13 juli,  van A.M. Hense-Luijten op 16 augustus, van (Ma)Rinus van Gessel in oktober en van Gommaert Celis op 24 december.

Overigens v.w.b. de overlijdensgevallen het bestuur bekend. Het blijkt in de praktijk soms moeizaam te gaan met het bekend worden van overlijden. Regelmatig laat en/of via een omweg. Het meest praktische is om één vast meldadres te hanteren: het bestuur van Postactieven Haaglanden via het e-mailadres van de secretaris Ferrie v.d. Heuvel t.w. ferrie@ziggo.nl.

Op 31 december 2021 waren 415 personen lid van onze vereniging. Raadpleeg de site voor een overzicht van de ledenmutaties (ingaande 2008).

Bestuur
Samenstelling per 31 december: Johan Goverde (voorzitter), Ferrie v.d. Heuvel (secretaris), Bert de Jong (penningmeester) en Tjitra Bhansing (ondersteuning).

In 2021 werd éénmaal bijeengekomen voor een bestuursvergadering met daarnaast de nodige (digitale) overlegmomenten. Johan verrichtte in zijn hoedanigheid van gekozen kascommissiecontrolelid van de (landelijke) Commissie Postactieven Belastingdienst zijn taak 9 oktober in Apeldoorn.

Brief met wetenswaardigheden (de Nieuwsbrief)
Om de leden, buiten reguliere bijeenkomsten en de site om, op de hoogte te houden van het reilen en zeilen van PaH is in 2021 tweemaal een brief met wetenswaardigheden verspreid. In eerste instantie per 19 februari met name over de verwachtingen en de onzekere situatie.

Per 30 november volgde een tweede nieuwsbrief die met name ging over het helaas moeten cancelen van de kerstviering van 14 december.

Soosmiddag
Er kon als gevolg van de Covid-19 geen soosmiddag gepland worden. Er waren regelmatig lockdownmomenten (horeca) en andere restricties relevant. Het bedrijfsrestaurant van de Belastingdienst Haaglanden bleek uiteindelijk het gehele jaar niet beschikbaar/gesloten.

Dagje-Uit
Tot het organiseren van het jaarlijkse uitje kwam het, als gevolg van alle lockdowns, restricties, besmettingsgevaren, géén bussen en dergelijke,  ook niet.

Kerstviering/jubileum
Zoals bekend moeten we het 25 jarig jubileum van de PAHaaglanden nog vieren.
In eerste instantie was het de bedoeling dit heugelijk feit als kerstbijeenkomst 2020 op 17 december te vieren in het restaurant De Gouden Leeuw in Voorschoten. Ondermeer als gevolg van een lockdown kon dit geen doorgang vinden. Het bestuur besloot (alle leden werden daarvan in kennis gesteld) de viering een jaar door te schuiven naar 14 december 2021. Ook weer bij de Gouden Leeuw in Voorschoten. Helaas werden we door pech achtervolgd, een brand gooide letterlijk en figuurlijk roet in het eten. 

Medio 2021 werden we opgeschrikt door het nieuws over brand in de kelder onder de keuken van het restaurant. En is het niet meer mogelijk hier horeca-activiteiten te organiseren vervolgens besloot de v.d. Valk-directie het gehele restaurantgebeuren aan te pakken over te gaan tot grootschalige renovatie. Naar verwachting kan dit 2 jaar duren. Reden voor ons om op zoek te gaan naar een andere lokatie.

Die vonden we in Zoetermeer: Partycentrum ” Het Wapen van Zoetermeer ” kon ons – ook – op 14 december ontvangen, met ondermeer een heel feestelijk buffet in kerstsferen. Te houden van 14:30-19:00 uur.

De pech was echter nog niet op. Twee weken voor het feest moest als direct gevolg van doorgevoerde coronamaatregelen (overheid), op de valreep dus en met pijn in het hart, weer besloten worden het te cancelen.

We wilden echter niet weer een jaar wachten, maar wel een veiligheidsmarge toepassen (maar wie kan het zeggen…..) en kwamen in overleg met de mensen van het Wapen van Zoetermeer tot een datum richting het voorjaar 2022 en wel dinsdag 15 maart. Zelfde programma (weliswaar geen kersttintje). Het aftellen is dus weer in gang gezet.

Leden die 15 maart 2022 verhinderd zijn krijgen na een uiterlijke melding op 1 maart 2022 bij de penningmeester naast de eigen bijdrage  € 25,– (éénmaal per huisadres). Dit i.p.v. de VVV-card die de niet deelnemers eerder – ook weer één per huisadres – afgelopen december ontvingen.

AVG
Per 25 mei 2018 werd de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) van kracht. Ook voor onze vereniging.

De ledengegevens worden landelijk beheerd/bewaakt door het servicebureau in Apeldoorn. Lokaal wordt deze ledenadministratie beheerd door de penningmeester, die zorgt voor de verzending van e-mailberichten naar de leden. Voor de leden die geen e-mailadres bezitten zorgt hij voor een overzicht van leden die via de post deze informatie moeten ontvangen.

Wijzigingen in de ledenadministratie worden doorgegeven aan het servicebureau even als door haar ontvangen mutaties in de lokale administratie worden verwerkt. De naam en adresgegevens zijn nodig om bijvoorbeeld de jaarlijkse attentie toe te kunnen zenden. Het e-mailadres en het telefoonnummer zijn nodig om u te kunnen informeren via e-mail of telefonisch. De geboortedatum is nodig om ter gelegenheid van kroonjaren een felicitatiekaart te kunnen sturen.

Naast de penningmeester hebben de voorzitter en de secretaris, indien nodig, toegang tot de in het lokale bestand opgenomen gegevens. Tot nu toe zijn alle gegevens zoals opgenomen in het ledenbestand afkomstig van de leden zelf, opgegeven bij de aanmelding als lid.

Op onze website kunnen foto’s en persoonsgegevens van leden voorkomen. Deze website is beveiligd via SSL (versleutelde gegevens-overdracht). Tevens is er bescherming – via onze host ingestelde en aangeschafte software – tegen met name hackers, het plaatsen van malware e.d. Met ingang van de nieuwe situatie kan de website uitsluitend ingezien worden nadat daarop is ingelogd met een wachtwoord. Gegevens zullen niet – behalve als gevolg van. wettelijke verplichtingen – aan derden worden verstrekt. Wij maken geen gebruik van cookies voor het verzamelen van uw gegevens.

Er waren in 2021 geen leden die bezwaar maakten tegen het gebruik van hun hierboven omschreven gegevens.

WBTR
Per 1 juli 2021 is in werking getreden de Wet Bestuur Toezicht Rechtspersonen. Het bestuur heeft deze vooralsnog voor kennisgeving aangenomen. PaH is geen rechtspersoon.

Website www.pahaaglanden.nl   (wachtwoord Prinsenhof)
Ook in 2021 is weer veel tijd gaan zitten om de site zo actueel mogelijk te houden en/of nieuwe rubrieken toe te voegen. Denk hierbij ook aan het ‘smoelenboek’. Dus bent u benieuwd naar het laatste nieuws aangaande de Postactieven Haaglanden, ontwikkelingen/activiteiten/foto’s/locaties/tijdstippen bijvoorbeeld, maar ook om iets terug te vinden (archief 2007-2021): check de site, zoals dat heet. De statistieken gaven aan dat de site in 2021 goed bezocht werd, met piekmomenten die afhankelijk waren van ontwikkelingen.

Nieuw is de rubriek ‚wat de leden zoal delen‘. Hierin kunt u als lid uw verhaal, wens, medeleven, anekdote of ervaring kwijt. Stuur uw bericht dienaangaande aan Ferrie (ferrie@ziggo.nl).

Smoelenboek
Eind 2013 is het bestuur begonnen met het ‘fotografisch vastleggen’ van leden. In 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021 zijn we daar mee doorgegaan en hebben we inmiddels ook veel foto’s kunnen voorzien van een naam. Sedert medio 2015 raadpleegbaar op de site onder de naam ‘het smoelenboek’. Nieuwe leden worden inmiddels bij aanmelding gevraagd om een (digitale) foto. Waarom? Omdat de leden dan gemakkelijk kunnen zien wie is (ook al weer) wie. Eigenlijk zoals het tijdens ons werkzame leven ook al zo was. Niks nieuws wat dat betreft.

Een uitzondering tot plaatsing op de website wordt gemaakt voor degene die zijn/haar bezwaar bij het bestuur kenbaar heeft gemaakt. Toch is e.e.a. verre van compleet. Niet ieder (met name nieuw) lid heeft inmiddels voldaan aan het verzoek zijn/haar digitale fotootje aan te leveren. Vandaar bij dezen een herhaalde oproep. Stuur uw foto via een e-mail aan Bert de Jong postactievenhaaglanden@casema.nl voorzien van voor- en achternaam. Dank.

Klaverjassen
Het is voor de leden van de PaH normaal gesproken mogelijk tweemaal per jaar bij de personeelsvereniging AFC in gebouw Prinsenhof te klaverjassen. Afgelopen jaar heeft ook AFC als gevolg van de Covid-19 af moeten zien van de meeste activiteiten, waaronder het klaverjassen.

Servicebureau Postactieven
Als bestuur werkten we ook in 2021 weer samen met het Servicebureau Postactieven (onderdeel van de Commissie Postactieven Belastingdienst). Medewerkers aldaar  Attie Otten-ten Katen en Rose Esmeijer. Wij kunnen daar voor van allerlei postactieve zaken terecht (administratieve ondersteuning).

Personeelsfonds Ministerie van Financiën
Zowel actieve als gepensioneerde medewerkers van het MvF kunnen lid worden. Ruim 18.000 (oud)collega’s zijn contribuant. Bij het fonds kan steun gevraagd worden indien door ziekte, echtscheiding of schulden men in financiële problemen is geraakt. Deze steun bestaat dan uit het verstrekken van een lening of gift. Maar ook bij (langdurige) ziekte van de contribuant zelf of van zijn/haar partner kan een beroep worden gedaan op een attentie of aandacht. Dit geldt ook voor diegenen die een (pre)pensioen  ontvangen of ziek zijn of die in moeilijke omstandigheden verkeren door bijvoorbeeld langdurige ziekte van de partner. Deelnemen aan het fonds is ingegeven door een vorm van solidariteit! Op onze site is een aanmeldingsformulier te vinden.

NB. Voorheen konden door ons bestuur leden, die ook lid zijn van het Fonds en van wie het bestuur bekend is dat zij voldoen aan de gestelde criteria (moeilijke omstandigheden, ziekte e.d.) voorgedragen worden voor een attentie. Deze mogelijkheid is vervallen als gevolg van gewijzigd beleid bij het Fonds.

Tenslotte
Tenslotte spreken we bij dit jaarverslag de wens uit dat 2022 een heel ander jaar dan 2021 gaat worden. Dat er een eind komt aan ‚het coronagebeuren‘. Een ieder graag zo gezond mogelijk weer te zien bij allerlei sociale/collegiale interactie. Deze tekst plaatsten we een
jaar geleden t.a.v. 2020/2021, en nu weten we met zijn allen wat daarvan uit is gekomen. Laten we hopen dat 2022 echt anders en beter wordt.

Rijswijk, 18 januari 2022
Namens het bestuur,

Ferrie van den Heuvel
secretaris

1) NOOT:

Beste pensionado’s,

Het blijft maar behelpen in deze coronatijd.
Toch willen we, als bestuur, het geluk min of meer afdwingen om een agenda op te stellen voor onze groep over 2022. Al is het maar dat jullie er enigszins rekening mee kunnen houden dat we dan toch iets in de genoemde periode willen organiseren.  Het spreekt, dat onze wens de vader van de gedachte is.

Uiteraard hebben eerst: a.s.15 maart (ons uitgesteld feest), dan de 1e helft mei: dagje uit
(Alkmaar?). Vervolgens: de 1e helft september: soosmiddag en tenslotte rond half december de kerstsoos.

Dit alles onder voorbehoud.  We zullen eerst de nodige connecties moeten opstarten voordat alles definitief kan worden vastgelegd. Blijf voorzichtig en zorg goed voor jezelf en je omgeving.

Hartelijke groeten,

Johan Goverde
Voorzitter